Tjokis med Pacmaker.

4 svar [Senaste inlägg]
Tobias_sthlm
Offline
Joined: 2010-01-04

Tja nu skaffat mig en pedometer : skall försöka gå 8000 om dagen, det iaf mitt fösta delmål.
Sen skall jag förhoppningsvis bli mer och mer.
Nu till min fråga jag har en kroppsfetts våg av märket EKS, som mäter fett, vatten, muskelmassa and so on.
Det finns ett överkorsat hjärta på beskrivningen.
Kan jag inte använda denna ?
om varför ? vad händer ?

Skulle vara intressant att veta om man lossar några punds nu när man skall lägga om livet:

Per Scherman
Per Schermans bild
Offline
Joined: 2008-08-17
Hej!Jag använder min

Hej!
Jag använder min fettmätande våg dagligen sedan jag fick min PM för ett och ett halvt år sedan.
Se mer om fettmätande vågar på denna länk.

/Per :-)

kylling
Offline
Joined: 2010-02-13
Fettmätande vågra

hej...
har denna våg någon betydelse. Ser att en del som varit inne ser verkligen magra ut, varför då våg?

Per Scherman
Per Schermans bild
Offline
Joined: 2008-08-17
Klen tröst ...

Jag vet att många kämpar hårt för att gå ner i vikt, men faktum är att för många magra kan det vara ännu svårare att gå upp i vikt.

Jag väger mig ofta för att se till att jag inte går ner i vikt.
Samtidigt vill jag ha koll på att andelen fett i kroppen inte blir för hög - man behöver inte vara tjock för att ha för stor andel fett i kroppen.

Av en slump köpte jag den fettmätande vågen veckan innan jag akut fick min pacemaker.

Per :-)

christerl
Offline
Joined: 2008-08-31
Måttband och långsiktighet

Efter att ha varit mycket aktiv, under 15 år, i motionsspåren och gymmen tog jobbet över.
Det blev mat på alla möjliga tider (ofta fel tider och fel typ av mat) och långa "jobb" dagar (10-12 timmar) och därmed allt för lite sömn.
Utvecklingsprojekt avlöste varandra, korta ledtider och hög stressfaktor etc etc.

Högt blodtryck och refluxer resulterade i att jag satte ned foten,( insåg smärtsamt nog att jag inte motionerat på 4 år och att jag vägde 25 kg för mycket till och med om jag räknade med sk trivselvikt).

Eftersom jag jobbar med alla typer av vårdgivare var jag inte sen till att ställa frågor om det jag redan hade koll på. Jag hade ju varit elit motionär.

Tanken på att använda digitala hjälpmedel tog jag och la på hyllan direkt,
började med att gå över till bra kost
startade upp med dagliga promenader där i varje fall pulsen ökades något, ca 5-10,0000steg/dag
vägrade jobba övertid( dvs i varje fall lediga helger) och "tvingade" mig till att försöka sova minst 6-7 timmar per dygn
och började kollade midjans omfång en gång per vecka (ett tips från en dietist på jobbet)

Efter 3 månader stod jag på vågen, - 12kg, 114cm vid midjan
Efter 12 månader stod jag på vågen, - 23kg, 102cm vid midjan

Jag var och är nu uppe i 12-16,000steg/dag, går ca 8km/tim sommar ute i spåren, vinter på gymmet, går till och från jobbet, inget hissåkande etc.

Har fortsatt efter denna modell, använder fortfarande måttband för att inte komma in i stress av ständiga tekniska mätningar av puls, fett etc etc.

Jag är 186 cm och väger nu 89kg, jag har nu ett snitt blodtryck på 122-72 och är på väg att fasa ut blodtrycksmedicinen. Efter ett motionspass ligger trycket på 109-67
Tar ingen hjärtrytmenreglerande medicin (har kroniskt förmaksflimmer)

Ovanstående är den modell jag personligen trixat och trixar med
Men Tobias, varför inte börja med ett måttband/motion i lagom dos/bra mat och därmed strunta i vad alla digitala symboler står för.
Inte fel att ha en bra kontakt med en läkare som känner till dig.

Lycka till

CL