Webbsidan pacemaker-info.se har stängt användarregistreringen. Det går inte heller att skriva i forumet. Anledningen till detta är helt enkelt att det finns någon medicinkunnig person som kan ansvara så att felaktig och ev. farlig information sprids. Inte heller vill vi göra besökarna besvikna då de inte får svar på sina frågor. Har ni frågor får vi hänvisa er till Vårdguidens funktion Ställ en anonym fråga: www.1177.se/Stall-en-anonym-fraga/ och Vårdguidens faktasida om Att få en pacemaker. Sista vill vi slå ett slag för Facebooks gruppsidor. Det finns bland annat Facebookgrupperna Pacemaker Support Group och Pacemaker and ICD Support Group. Båda är engelskspråkiga.

Svårare att definiera flimmer

Jag är en kvinna 63 år och mitt förmaksflimmer på grund av sjuk sinusknuta upptäcktes hösten 2009. Jag har haft svårigheter med att få en medicin som passar och håller flimret stången - går nu på Multaq efter att ha försökt med Tambocor och Sotalol. Fick en pacemaker juli 2010 när jag gått på Tambocor några månader.På den "gamla goda tiden" hade jag inga problem med att definera flimmer och det var tydligt när det slutade - lite övertydligt ibland så jag nästan svimmade ;-) Nu har jag sällan långvariga, ihållande flimmer men det kommer och går så man kan inte lita på att det är bra när pulsen känns jämn för i nästa stund är det ojämnt igen. Men en natt när det går fram och tillbaka hela tiden kan bli ganska jobbig. Och ibland kan pulsen kännas ojämn fastän jag tycker att jag mår helt okey och det känns lugnt i kroppen. Och det kan kännas på olika sätt. Jag tror att jag har mer extraslag än vad jag har haft och extraslag som påverkar.

jag undrar om pacemakern kan göra att det känns olika och blir mer svårt att definera eller om det är medicinen? kan det kännas lite ojämnt fastän det egentligen inte är nåt fel? Jag börjar känna mig lite psykad av det här - det känns otryggt att inte ha koll.
Jag har dessutom stora problem med gaser, vilket också ofta kännas som flimmer under bröstbenet och dessutom så vet jag att gaserna ofta triggar flimret, tvärtom ibland kanske...

Gaserna måste också till stor del vara något neurologiskt, för så stor roll spelar det inte vad jag äter och på mag-tarm har de inte hittat något fel. Detta "samspel" mellan mage och hjärta är jättejobbigt, börjar bli svårt att ha ett socialt liv. Är detta vanligt? Finns det ingen behandlingsmetod som är mest användbar i just den situationen?
jag misstänker att både Tambocoren och Sotalolen kan förstärka gasproblemen. Nu har jag gått på Multaq i en knapp vecka och känner mig allmänt lite bättre - det känns "mjukare" i kroppen men problemen är inte borta men det får väl ha lite längre tid på sig för att man ska kunna utvärdera och det ska jag väl prata med min läkare om förstås men det dröjer innan man får chansen.

Det blev mycket men ni kanske kan svara på min fråga som rör pacemakern om inte annat.

Hej,

Exakt vad din fråga är vet jag inte riktigt;)? Men som du skriver så har de patienter som har anfallsvis påkommande flimmerattacker ofta jobbigast.Det brukar bli bättre när flimret blir konstant och patienten så att säga vänjer sig vid den rytmen.
Pacemakern kan sällan påverka flimmerattacker. Ev. skulle man pröva att ändra frekvensen på pacemakern t.ex lite högre frekvens för att se om du mår bättre.
Annars har jag nog inte så mycket att tillägga.

MVH
Thomas Fåhraeus
Bjärred