Webbsidan pacemaker-info.se har stängt användarregistreringen. Det går inte heller att skriva i forumet. Anledningen till detta är helt enkelt att det finns någon medicinkunnig person som kan ansvara så att felaktig och ev. farlig information sprids. Inte heller vill vi göra besökarna besvikna då de inte får svar på sina frågor. Har ni frågor får vi hänvisa er till sjukvården och Vårdguidens faktasida om Att få en pacemaker.

ICD och Seloken. Mår dåligt efter ansträngning.

Hej! Är 50 år ICD-bärare sedan 5 år efter ett flera hjärtstillestånd, man har inte hittat orsaken. Medicinerar med 200 mg Seloken och 2 x 10 mg Renitec. Har börjat med träning (stavgång och gym) sedan en tid tillbaka, men vet inte hur mycket jag vågar anstränga mig. Kroppen säger visserligen stopp, men när jag anstränger mig lite mer så mår jag dåligt efteråt. Varför? Och hur skall jag veta hur mycket jag vågar anstränga mig? Hälsningar ICD-bärare

Hej,

Jag har nog för lite detaljer för att ge Dig ett bra och adekvat svar. Seloken kan göra Dig trött som alla sk betablockare. Får Du upp pulsen när Du anstränger Dig? Försök räkna den, när det säger stopp. Fråga på ICD- kontrollerna om pulsen går upp! Den sparas i ICD- minnet.Fråga om den sk sensorn är påslagen. Sensorn kan öka Din puls när Du rör Dig.

Äter Du statiner som Lipitor, Simvastatin, mm? Man kan få muskeltrötthet och värk av dessa mediciner, titta i patient- Fass på internet.Där står biverkniongarna på statiner.

En annan orsak är om Du haft hjärtinfarkt eller har en sk kardiomyopati. Hjärtmuskeln är inte riktigt kry och det kan leda till trötthet som Du förstår.

Har Din hjärtläkare tid att diskutera dessa frågor med Dig så vore det bra.

Lycka till,

Mvh

Thomas