Högt blodtryck, medicin ?

Skickade en fråga nyss. Har haft högt blodtryck senaste 2 veckorna. Bröstsmärtor. Låg på hjärtintensiven ultraljud bra, kranskärl bra. Stresshjärta enligt överläkaren. Måste behandla blodtrycket som hoppade upp och ner fick först seloken zoc hjälpte inte. Fick enalapril och en statin blev jättedålig yrsel illamående hjärtklappning och tryck över bröstet och iskall om händer och fötter. Kunde inte bero på medicinen enl. Doktorn. Fick gå hem senar på eftermiddagen när jag lyckades hålla mig upprätt. Vinglade hem och kändes som jag inte riktigt visste vad jag sa. Nästa dag hände samma sak. Ringde avd. Halvera enalapril imorgon, fortsätter det så sluta och be husläkarens skriva ut något annat. Det blev samma sak men något lindrigare. Förslag på annan blodtrycksmedicin? Kan inte äta waran eller trombyl, haft pulsåderbråck i hjärnan som har blödig flera gånger men nu lagat. Marie

Hej Marie

Det är bäst att du kontaktar din läkare för hjälp med din blodtrycks medicin. Vi svarar bäst på frågor om pacemaker och ICD.

Mvh
Maria
Pacemakersköterska

Relaterade expertsvar