hjärtrusningar och icd

Min pappa är 60 år . Han fick första hjärtinfarkten för ca17 år sedan därefter 5 infarkter under åren. För 5 år sedan fick han ICD. För ca 6 månader sedan fick han hjärtinfarkt igen och efter det har han mått mkt sämre, trött andfådd och svag. Hjärtat har börjat rusa iväg så att ICD har aktiverats flera gånger under en vecka och stöttarna har kommit direkt efter varandra. Vad betyder det?

Hej

För varje hjärtinfarkt din pappa får så får hjärtat en skada-ärrvävnad som kan leda till att risken för farliga hjärtrusningra blir större och kommer i ett större antal än tidigare. Hjärtat kanske också pumpar sämre efter hjärtinfarkterna vilket ger honom hjärtsvikt och symtom av trötthet och andfåddhet. Det känns tryggt att din pappa har en ICD som kan behandla de hjärtrusningar han får.Kanske behöver han öka på sina hjärtmediciner som han har för att minska uppkomsten av hjärtrusningar och även då minska behanldingar/stötar från ICD.

Mvh
Maria Hesselstrand
Pacemakersköterska