Hej, jag har struma och får levaxin för detta. Jag har även problem med mkt extraslag på hjärtat och fick då utskrivet Inderal 10 mg. Jag har ibland normal puls och ibland hög puls, så jag vågar inte ta 10 mg på en gång, utan bara halva tabletten, jag tycker den hjälper bättre än när jag är utan den men jag har tyvärr gått upp hela 3 kilo på 3 veckor av dessa tabletter. Kan det vara möjligt att Inderal är boven? Jag kommer inte i byxorna jag brukar ha längre så nu står jag o väljer mellan att ha vanlig vikt eller Inderal. Jag funderar även på om jag istället för Inderal kan ta Sertralin Hexal mot dessa hjärtbeskymmer, jag tror pga alla utredningar jag gjort det är psykiskt o inte i hjärtat som problemen egentligen sitter. Vad gör jag? Detta begränsar mig otroligt. Evigt tacksam för svar då min läkare säger "jag vet inte så mycket om just inderal, det hjälper mot högt blodtryck"

Hej, jag har struma och får levaxin för detta. Jag har även problem med mkt extraslag på hjärtat och fick då utskrivet Inderal 10 mg. Jag har ibland normal puls och ibland hög puls, så jag vågar inte ta 10 mg på en gång, utan bara halva tabletten, jag tycker den hjälper bättre än när jag är utan den men jag har tyvärr gått upp hela 3 kilo på 3 veckor av dessa tabletter. Kan det vara möjligt att Inderal är boven? Jag kommer inte i byxorna jag brukar ha längre så nu står jag o väljer mellan att ha vanlig vikt eller Inderal.
Jag funderar även på om jag istället för Inderal kan ta Sertralin Hexal mot dessa hjärtbeskymmer, jag tror pga alla utredningar jag gjort det är psykiskt o inte i hjärtat som problemen egentligen sitter.
Vad gör jag? Detta begränsar mig otroligt.
Evigt tacksam för svar då min läkare säger "jag vet inte så mycket om just inderal, det hjälper mot högt blodtryck"

Hej,

Struma ger ofta upphov till "oroligt " hjärta med extraslag. Betablockare som typ Inderal har ofta en snabb effekt på extraslagen. Jag vet inte hur ditt hjärta är men har man tendens till hjärtsvikt kan betablockare ofta medföra lite sämre pumpfunktion och långsammare puls, som resulterar i att vätska ansamlas i kroppen. Man blir lättare andfådd, fortare trött vid fysisk ansträngning,mm. I så fall får man kombinera betablockaren med andra hjärtmediciner.

Jag tycker att du skall be att få genomgå ett ultraljud (EKO) undersökning där det går för att se hur ditt hjärta arbetar.Är den normal vet jag inte varför du går upp i vikt så fort på Inderal.
Du kan ju läsa på internet om Inderal i patient-FASS. Enstaka människor kan påverkas psykiskt av betablockare och om du gör det med t ex ökat matintag som förklaring till din viktökning kan man fundera på.

Med vänlig hälsning,

Thomas Fåhraeus

Lund