Webbsidan pacemaker-info.se har stängt användarregistreringen. Det går inte heller att skriva i forumet. Anledningen till detta är helt enkelt att det finns någon medicinkunnig person som kan ansvara så att felaktig och ev. farlig information sprids. Inte heller vill vi göra besökarna besvikna då de inte får svar på sina frågor. Har ni frågor får vi hänvisa er till Vårdguidens funktion Ställ en anonym fråga: www.1177.se/Stall-en-anonym-fraga/ och Vårdguidens faktasida om Att få en pacemaker. Sista vill vi slå ett slag för Facebooks gruppsidor. Det finns bland annat Facebookgrupperna Pacemaker Support Group och Pacemaker and ICD Support Group. Båda är engelskspråkiga.

Hej! Är en tjej på 54 år. 2007 fick jag en ring runt mitralisklaffen och har mått bra sedan dess med undantag av takykardi, hög puls. Går på betablockerare, metoprolol och digitalis. Skall snart börja prova också procoralan. Min sinusknuta tros ha fått en knuff vid operationen och därav orsakat min nuvarande höga puls. På mornar ligger den på 90-105 och kvällstid efter jobbet mellan 100-120. 120 en gång i veckan ca under några veckor för att därefter sjunka till runt 100, sedan kommer en period med högre puls igen... Har lågt blodtryck. Vad finns det mer för tabletter om den nya procoralanet inte skulle ge önskad effekt? Min kardiolog hoppas kunna skippa digitalis bl a med hjälp av procoralanet. Och han har förvarnat: om ej tabletter får ner pulsen kan det på sikt bli aktuellt med pacemaker och ablation, dvs skära bort vägen till sinusknutan. Fråga nr två blir därför: kan man få ner pulsen med hjälp av enbart pacemaker? Känner oro inför ablation då jag har hört att man måste vara vaken under en sådan och att det kan göra ont? Nu skall vi pröva mer fler tabletter först om ej procoralanet hjälper. Hur länge kan man vänta med ingrepp utan att hjärtat tar skada? Har en mycket kompetent kardiolog, men ser gärna fler tips och synpunkter på det hela. Tackar i förväg för svaret.

Hej!
Är en tjej på 54 år. 2007 fick jag en ring runt mitralisklaffen och har mått bra sedan dess med undantag av takykardi, hög puls. Går på betablockerare, metoprolol och digitalis. Skall snart börja prova också procoralan. Min sinusknuta tros ha fått en knuff vid operationen och därav orsakat min nuvarande höga puls. På mornar ligger den på 90-105 och kvällstid efter jobbet mellan 100-120. 120 en gång i veckan ca under några veckor för att därefter sjunka till runt 100, sedan kommer en period med högre puls igen... Har lågt blodtryck. Vad finns det mer för tabletter om den nya procoralanet inte skulle ge önskad effekt? Min kardiolog hoppas kunna skippa digitalis bl a med hjälp av procoralanet. Och han har förvarnat: om ej tabletter får ner pulsen kan det på sikt bli aktuellt med pacemaker och ablation, dvs skära bort vägen till sinusknutan. Fråga nr två blir därför: kan man få ner pulsen med hjälp av enbart pacemaker? Känner oro inför ablation då jag har hört att man måste vara vaken under en sådan och att det kan göra ont? Nu skall vi pröva mer fler tabletter först om ej procoralanet hjälper. Hur länge kan man vänta med ingrepp utan att hjärtat tar skada? Har en mycket kompetent kardiolog, men ser gärna fler tips och synpunkter på det hela. Tackar i förväg för svaret.

Hej,

En pacemaker kan inte bromsa pulsen utan det måste göras med hjärtmediciner och/eller ablation. Ibland efter ablation behövs pacemaker och ibland måste man kombinera mediciner med pacemaker.

Din sinusknuta kan vara skadad men det brukar leda till långsammare puls.Kanske har Du ett extra "tändstift" i förmaken som går lite fortare än sinusknuta. En gammal regel är att det snabbaste "tändstiftet" i hjärtat bestämmer takten, dvs pulsfrekvensen. Det kallas för ett ektopiskt fokus och kan åtgärdas med ablation. Hittar man detta tändstift värmer man området lite (cirka 60 grader) och har man tur slutar detta extra tändstift att fungera.Man kan också abladera förbindelsen mellan förmak och kammare och då krävs alltid en pacemaker.(His- bunt ablation).
Din hjärta går inte så fort så du behöver inte vara rädd att det skadas.Din nya medicin har jag ingen erfarenhet av.

Ablationsbehandling är inte så farligt och jobbigt som folk tror. Visst kan det vara mycket besvärligt ibland men jag tror att det hör till sällsyntheterna numera.

Lycka till!
MVH
Thomas Fåhraeus
Lund

Läs mer om ämnet: 
Hur ställs diagnosen