Förmaksflimmer och tvångssyndrom..

Hej! Jag är en kvinna på 46 år som är hjärtopererad som barn (blue baby), så därför har jag sedan några år flimmer/fladder. (Ektopiskt flimmer). Nu till min fråga : Jag lider även av tvångssyndrom och läkaren vill medicinera mig med Fluoxetin. Är livrädd för psykofarmaka men tänkte ändå ge detta en chans. Men kan jag verkligen äta dem när jag äter Emconcor för mitt flimmer? Jag är rädd för att rytmen ska förändras av fluoxetinet..eller i värsta fall helt stanna. Läkaren lugnar mig med att det blir bättre med flimret om jag får bukt med både tvånget och ångesten via fluoxetinet. Vad är rätt? Vänligen Suzanne

Hej Susanne

Har tagit reda på att Fluoxetin inte påverkar hjärtrytmen så det ska inte vara farligt för dig att ta.
Det är möjligt att du undviker uppkomsten av förmaksflimmer om du får behandling av dina psykiska problem men detta överlämnar jag till din läkare att ta reda på.

Lycka till

Mvh
Maria
Pacemakersköterska

Relaterade expertsvar

Urvalet av relaterade expertsvar är automatiskt framtaget av webbsidans system. Urvalet baserar sig på vanligen förekommande ord i titeln och innehållet i alla besvarade frågor. Relevansen kan alltså variera.