Extraslag efter träning

Jag är en kvinna på 30 år som lidit av extraslag mer eller mindre i 2 års tid nu. I vissa perioder är dom kraftiga och vanligen ganska milda. Jag har gjort alla EKG-former och dom visar inget påtagligt farligt, dock några extraslag och några hjärtrusningar under sömnen. Läkarna trodde hjärtrusningarna berodde på för mycket levaxin och jag har därför provat att dra ner lite på dosen men har tyvärr fortfarande dessa extraslag (jag tar betablockerare max 20 mg om dagen också).
Nu till mitt problem: jag har varit rädd för att motionera för hårt när jag har dessa extraslag då dom ibland är så kraftiga att jag inte fungerar normalt, jag får huka mig och dra in extra luft och blir självklart rädd. Men när jag trotsar detta ändå, dvs när jag använder ex. en crosstrainer på ett gym och sedan går till löpbandet och går raskt och sedan drar ner lite på tempot så kommer gärna ett extraslag där och jag blir rädd och går hem tyvärr. Jag vågar inte riskera att det händer något om jag kan stoppa det.
Min fråga är: Har detta med adrenalin eller dålig konditon att göra? Eller tror du detta kan vara farligt och något läkarna missat? Jag vill inte överanstränga hjärtat och mitt hjärta rusar ju sällan när jag gör viloekg eller ultraljus utan bara när jag INTE gör dessa tester eller när jag har bandspelarekgn dvs när jag är själv, så jag vill verkligen inte vara så här begränsad men blir ju det när det bankar till och jag får svårt o få luft 1 sek.
Tack för en bra sida, hoppas jag får svar.

Hej,

En del extraslag beror på det sk.sympatiska påslaget med stresshormonet Adrenalin i spetsen. Tar man betablockare och extraslagen försvinner så talar det för att extraslagen uppträder vid adrenalinpåslag. Det betraktas som helt normalt.Ett ultraljud visar ofta direkt om du har något fel på hjärtat. Är det normalt behöver du inte vara orolig.
Många lider av extraslagen som känns obehagliga. Blodet kan gå upp baklänges i höger förmak och det dunkar i bröstet. Vid motion brukar extraslagen försvinna då den snabbare sinusrytmen inte låter extraslagen utvecklas. När pulsen sjunker i vila kommer de vanligtvis tillbaka. Som du skriver tappar man ibland andningen vid extraslag.
Du kan ju diskutera med din läkare om du inte skall öka dosen på betablockaren, 20 mg/ är en mycket låg dos.
Extraslagen har inget med dålig kondition att göra. Vid sämre kondition får man ofta snabbt en hög puls och blir trött. Betablockaden kan dessutom bromsa hjärtat när du anstränger dig.
Fortsätt motionera och tänk på att du med all sannolikhet är hjärtfrisk.
Lycka till,

Thomas Fåhraeus
Lund