extraslag

Hej!
För ca 2½ år sen fick jag pacemaker pga AV-block III i samband med ablation av AVNRT. Det har fungerat bra, men hade svårt att träna med högre puls då det kändes som pacemakern bromsade mig. Därför fick jag en ny med högre maxpuls för ca 2 mån sen. Efter op kände jag konstiga slag i halsen och blev yr. Sökte för det och fick göra ett arbetsprov som visade att jag har en del VES under träning. Min läkare sa att jag skulle minska intensiteten på träningen för att slippa dessa. Saken är den att jag hade bara en puls på 130 och hade knappt kommit igång när de dök upp på arbetsprovet och jag blev yr. Varför är det farligare med VES under träning än i vila? Han vill undvika betablockad i nuläget då det är ännu svårare för mig att träna då. Tacksam för svar
hälsningar linslusen

Hej,

När man tränar frigörs adrenalin och noradrenalin, hormoner som ökar hjärtats frekvens. Hjärtat blir känsligare och hos vissa kommer fler extraslag vid belastning. För att undvika kammartakykardi brukar läkare föreslå att man slår av på takten om det kommer allt fler extraslag.
Extraslagen från kammaren kan bero på att du har en liten skada i muskulaturen i kammaren, men ofta hittar man ingen orsak.Eftersom du har pacemaker så är det möjligt att du har en liten skada på kamrarna också.

Mvh
Thomas Fåhraeus
Lund