Extraslag

Hej. Jag är en kvinna på 26 år som märkt av att mitt hjärta slår konstigt. Jag gjorde ett EKG på vårdcentralen för ca 1 månad sedan. Det såg bra ut. Men innan denna undersökningen så lyssnade läkaren på mitt hjärta, och hon uppfattade dubbelslag. (Vet dock inte om detta syntes på EKG,t).

Jag fick i alla fall en remiss skickad till medicinmottagningen för ett 24-timmars EKG. Dem har jag inte hört nåt ifrån.

Men jag frågade min läkare om det var okej att jag började spela handboll. Det var inte alls några problem, så jag var på min andra träning igår. Jag har inga problem under själva träningen, har snabb, hård och jämn puls hela tiden. (Kanske nåt slag hoppar till, men inget jag blir rädd över).

Men i bilen på vägen hem från träningen igår (15 min senare) så fick jag ett oerhört obehag i hela kroppen. Tog då pulsen eftersom obehaget kom från bröstet. Och det slog konstigt. Det var ungefär såhär: dunk dunk dunk..1 sek...dunkdunk...1 sek.... dunk dunk...1 sek... dunkdunkdunk....1 sek....dunk dunk.

Så höll det på i ca 2 minuter. Sen blev min puls normal igen.
Frågan är, vad var detta? Har aldrig känt så tidigare.

Beror dessa konstiga hjärtslagen på att min puls var påväg ner i varv efter hård träning? Är det farligt för mig att träna med detta?

Tack på förhand!
Mvh orolig.

Hejsan,

Det låter som exatraslag på hjärtat det du beskriver.Vi har skrivit många svar om extraslag som du kan läsa om på denna webb sida.

Ibland kan man få flera extraslag i rad, som kommer snabbare än den normala pulsfrekvensen. När extraslagen plötsligt upphör tar det en lite stund innan sinusknutan (hjärtats tändstift)kommer igång igen och ger dig normal puls.Ibland har man vartannat slag som extraslag och det kan kännas lite jobbigt om det håller på i timmar eller kanske i dagar. Det är dock ovanligt. Att hjärtat stannar till lite efter ett eller flera extraslag leder till att det fylls med mera blod än normalt och det kan många människor känna som pulsvågor i bröstet och uppåt halsen.

Som du kanske läst bedömer vi extraslag som något normalt, som nästan alla människor får någon gång.Får du mycket besvär med extraslag efter träningen och du tycker det är obehagligt kan man pröva med en medicin som kallas betablockare. Seloken är en snabbverkande tablett som ofta lugnar ner hjärtat under några timmar. Ofta räcker det med en låg styrka.
Så du behöver inte vara orolig men prata med din läkare om du störs mycket av extraslagen.

MVH
Thomas Fåhraeus
leg. läkare