Webbsidan pacemaker-info.se har stängt användarregistreringen. Det går inte heller att skriva i forumet. Anledningen till detta är helt enkelt att det finns någon medicinkunnig person som kan ansvara så att felaktig och ev. farlig information sprids. Inte heller vill vi göra besökarna besvikna då de inte får svar på sina frågor. Har ni frågor får vi hänvisa er till Vårdguidens funktion Ställ en anonym fråga: www.1177.se/Stall-en-anonym-fraga/ och Vårdguidens faktasida om Att få en pacemaker. Sista vill vi slå ett slag för Facebooks gruppsidor. Det finns bland annat Facebookgrupperna Pacemaker Support Group och Pacemaker and ICD Support Group. Båda är engelskspråkiga.

Atenolol betablockerare

Sen 15 år sen började jag med den medecinen och har sen dess ständigt gått upp i vikt. ca: 12 kg och på grund av min rygg får jag absolut inte gå upp i vikt kämpar som ett djur äter rätt rör mej bra men det är också ett problem mjölksyran i benen hur mycke jag an slitter får jag inte bättre kondis kan tabletten vara orsaken betablokerare ?? Kan jag byta måste finnas nått annat /Marie less på allt

Hej,

Som du förstår kan vi inte ändra din medicin utan hänvisar till din läkare. Du kan söka på Atenolol i patient FASS som du hittar på Googles och läsa om biverkningarna. Viktuppgång är inte en typisk biverkan av atenolol däremot blir man fort fysisk trött ibland om inte pulsen ökar pga betablockare. Ofta kan man byta preparatet till något annat ffa om det gäller högt blodtryck.

Mvh
Thomas Fåhraeus
Lund