Webbsidan pacemaker-info.se har stängt användarregistreringen. Det går inte heller att skriva i forumet. Anledningen till detta är helt enkelt att det finns någon medicinkunnig person som kan ansvara så att felaktig och ev. farlig information sprids. Inte heller vill vi göra besökarna besvikna då de inte får svar på sina frågor. Har ni frågor får vi hänvisa er till Vårdguidens funktion Ställ en anonym fråga: www.1177.se/Stall-en-anonym-fraga/ och Vårdguidens faktasida om Att få en pacemaker. Sista vill vi slå ett slag för Facebooks gruppsidor. Det finns bland annat Facebookgrupperna Pacemaker Support Group och Pacemaker and ICD Support Group. Båda är engelskspråkiga.

Är så orolig för mitt hoppande hjärta...

har sen länge tillbaka haft ett oroligt hjärta (20 år),med hjärtklappning .
Sen ca 1 år tillbaka så får jag hoppande slag på hjärtat -i bland- när jag får hjärtklappning.Äter betablockerare (Propranolol) 2-3ggr/dagligen för min hjärtklappning.
Tar 20mg vid varje tillfälle.När medicinen börjar gå ur kroppen så kommer hjärtklappningen-och om jag inte tar betablockeren då så kommer extraslagen på hjärtat.
Det är inte så här VARJE dag,men ganska ofta.
Jag blir inte dålig av extraslagen (svimmfärdig,yr,illamåeende),utan känner bara att hjärtat hoppar -flera ggr-med några minuters mellanrum.
Detta är inte extraslag som känns uppe i halsen-bara i hjärttrakten(mellangärdet).
Har blivit kollade med EKG massor av ggr-senast förra veckan-U.A.
Med 24timmars EKG hösten -11 och även ett ARB.EKG hösten -11-allt detta U.A.
Kan tillägga att jag är en väldigt spänd och orolig person-som lider av ångest (generell ångest)-då alla dödliga sjukdommar oroar mej.
Har gått i KBT och det har hjälpt mej jättemkt-men i bland "faller jag tillbaka" i sjd.

Nu till min fråga:
Kan jag slappna av och äta min betablockerare var 6 timme när jag känner så där på hjärtat för att slippa få dessa extraslag?
Eller måste jag kontakta dr. (igen...) för att få flera utredningar?
När man känner så här på hjärtat -KAN man ge sej ut å jogga då ex.?Eller motionera på ngt sätt för att hjärtat ska få jobba ,eller är det farligt på ngt sätt?

Tack för en underbar sida med underbar personal som svarar på alla frågor från oss oroliga!

Hej,

Tack för berömmet. Jag har lite svårt att ordinera medicinering via email som du fötstår, det måste din läkare sköta.
Många tar betablockare då och då för att slippa obehagen av hjärtklappning och extraslag.
Som du säkert vet så betraktar hjärtläkarna extraslag som något naturligt förekommande. I några procent kan de dock starta hjärtklappning.

Är ditt hjärta friskt i övrigt tycker jag att du kan träna utan restriktioner.
Beträffande betablockaren du tar så skulle jag själv ta den dosen som du tar, kanske tre gånger om dagen vid extraslag. Det finns långtidsverkande betablockare , har du prövat dem t. ex. Metroprolol?

Oroa dig inte för hjärtat. Det är så många som får ett själdestrutivt liv med ängslan och oro och där igenom låg livskvalitet. Lev i nuet, för stunden, tänk inte framåt vad som kan hända. Nästan alla människor har extraslag och en på fyra har någon form av arytmi.

Med vänlig hälsning,
Thomas Fåhraeus
Lund